Z MATERIÁLU PRO MIN. JIŘÍHO GRUŠU

HESLOVITÝ PŘEHLED


HLAVNÍ OKRUHY PROBLÉMŮ A ZÁVAŽNÉ PŘEKÁŽKY KVALITNÍ PRÁCE V DĚJEPISE, JAK JE VIDÍ ČLENOVÉ ASUD - HESLOVITÝ PŘEHLED
(ze zkušenosti výboru a dalších členů; je možno doložit konkrétními příklady)
A) KONCEPCE CÍLŮ A OBSAHU VZDĚLÁNÍ V ČR
- první předpoklad koncipování cílů a obsahu jednotlivých předmětů, jejich postavení a vzájemných vztahů

B) MÍSTO DĚJEPISU V UČEBNÍCH PLÁNECH A SOUSTAVĚ VZDĚLÁVÁNÍ
humanitní složka ve všeobecném vzdělání - nesprávné pojetí a naplnění:
  1. vlastivěda !! - neuvážený nesmysl
  2. celková dotace D na zákl. a stř. školách nejmenší od r.1918
    • zákl. školy 5 h., osmileté G 12 h.
    • střední odborné větš. 1 rok 2 h., výj. 2+1, učiliště 0
  3. problematika maturit - nezajištěna kvalita ani srovnatelnost výsledků
  4. tzv. standardy - formální záležitost, neslouží ničemu
  5. přijímací zkoušky na VŠ a přípravné kurzy za peníze; způsob zkoušek proti obecnému trendu výuky v Evropě; diskriminace venkovských škol

C) OBSAH A POJETÍ DĚJEPISU
  1. tvorba osnov v jednotlivých obdobích po r. 1989 (jednorázová záležitost bez vědeckého podkladu a diskuse) - sporný vznik, obsah i forma)
  2. angažovanost historiků v oblasti školního D (vzdělávání, jednání s MŠMT a poslanci, tvorba učebnic, HK, Dějepisná rada) - aktivity od jara 1990
  3. koncepce osmiletých gymnázií nedomyšlena

D) PODMÍNKY PRO PRÁCI V DĚJEPISE NA ŠKOLÁCH
  1. vysokoškolské studium učitelů - po metodické stránce nedostatečné
  2. další vzdělávání učitelů - nevyhovující: nepříznivé podmínky; finance; čas!; obtíže s dopravou do pedag. center
  3. metodická literatura pro D - není vydávána
  4. velké % neaprobovaných učitelů D !! - v posl. období se ještě zvyšuje;
  5. zvýšené úvazky ztížily, někde znemožnily další vzdělávání učitelů

E) POMŮCKY
- nový systém tvorby a distribuce nezajistil kvalitu, "trh" nesplnil očekávání; snaha po zisku nevede ke kvalitě; nedostatky i v informovanosti a financích
  1. učebnice - žádná z řad pro ZŠ není na úrovni učebnic zahraničních;
    tradiční - výkladové, nepodněcující aktivní práci žáků;
    nesourodé (i u řady jednoho nakladatele);
    mnohé nepřiměřené věku;
    pro gymnázia učebnice různé kvality u tří nakladatelů;
    učebnice pro střední odborné školy chybí;
    udělování tzv. doložek problematické (vč. doplňujících pomůcek);
  2. metodické příručky jinde v Evropě běžné - zde nevydávány
  3. další pracovní a metodické materiály pro učitele - buď nejsou nebo pro jejich tvorbu diskriminující podmínky; pojetí prac. sešitů sporné
  4. mapy a atlasy - Kartografie + německé firmy ( dvě řady atlasů zatím nedokončeny, mapy nevyhovují)
  5. další pomůcky soukr. firem - malý počet i "sortiment" odborně i metodicky s řadou nedostatků; ( dp, video, transparenty....)
  6. časopis Hist. obzor předaný soukromému vydavateli zaměřen převážně na odbornou historickou problematiku; metodicky zaměřený časopis chybí

F) MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE
  1. Euroclio - naše informovanost o výuce D v Evropě po r.1993
  2. účast na seminářích, konferencích a projektech - téměř vyloučena


OKRUHY PODLE NALÉHAVOSTI, JAK SE NÁM JEVÍ

I.
  • ČASOVÁ DOTACE PRO DĚJEPIS NA ZŠ, ZAČLENĚNÍ DĚJEPISU NA SOŠ, UČILIŠTĚ, SEPTIMA+OKTÁVA GYMNÁZIA ( NEJNIŽŠÍ MEZI KULTURNÍMI ZEMĚMI ) !
  • NÁVAZNOSTI - NEUVÁŽENÉ ŘEŠENÍ VLASTIVĚDY
  • II.
  • NEVYJASNĚNOST OBSAHU A CÍLŮ D - ZPŮSOB TVORBY OSNOV !
  • KVALITA POMŮCEK (UČEBNIC A DALŠÍCH )
  • NEPŘÍZNIVÉ PODMÍNKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ ( VZTAH VEDENÍ ŠKOL, ČAS, ORGANIZÁTOŘI, PROSTŘEDKY )
  • MALÁ PÉČE A POZORNOST OTÁZKÁM DIDAKTIKY A METODIKY VČ. VYSOKOŠKOLSKÉHO STUDIA
  • III.
  • PROBLÉMY S ÚČASTÍ NAŠICH UČITELŮ V MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCI
  • MATURITY A PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY NA VŠ ("PŘÍPRAVNÉ KURZY")
  • % NEAPROBOVANOSTI UČITELŮ D
  • METODICKÝ ČASOPIS + DALŠÍ METODICKÁ LITERATURA
  • KONCEPCE OSMILETÝCH GYMNÁZIÍ (SMYSL EXISTENCE ?)
  • IV.
  • ÚČAST UČITELŮ NA TVORBĚ POMŮCEK
  • SPOLUPRÁCE S HISTORICKÝMI PRACOVIŠTI
  • TEORETICKÁ SLOŽKA VZDĚLÁVÁNÍ PO ZRUŠENÍ INSTITUCÍ VĚNUJÍCÍCH SE VÝZKUMU AP.
  • Rozpracování:Na rozpracování přehledu

    back